Cobi Beech T-6 Texan II (US Navy), 1:48, 192 k
Letadlo T-6 je nástupcem neméně slavného stroje Pilatus PC-9.
Když americké letectvo hledalo nové cvičné letadlo pro začínající piloty, v květnu 1994 vyhlásilo soutěž „Joint Primary Aircraft Training System“.
Vítězné letadlo muselo splňovat celou řadu podmínek, jako například vysokou agilitu pro simulaci bojových a stresových podmínek, kompatibilitu přístrojů s tréninkovými simulátory, nízké provozní náklady, ale i hovorově „blbuvzdornost“, která chrání posádku před fatálními chybami začínajícího pilota.
První stroje byly dodány leteckým výcvikovým střediskům a školám v roce 2000.
Výroba probíhá a dosud bylo vyrobeno v několika verzích více než 800 ks.
Použivatelé Beechcraftů nejsou jen ze Spojených států, ale také z Kanady, Řecka, Izraele, Iráku, Maroka a Thajska.
Za dobu provozu došlo k několika nehodám. Důvodem rozhodně není kvalita letadla. Příčinou všech nehod byla chyba pilota při výcviku.
Pokud bydlíte v oblastech přeletu výcvikových letadel, doporučili bychom vám, abyste během tréninku nevycházeli z domu, ale tato rada je neúčinná. V létě roku 2018 se v blízkosti základny Laughlin zřítilo letadlo chybou pilota na dům. Letadlo i garáž domu byly zničeny. Posádka se naštěstí katapultovala a nehodu přežila bez zranění.
Technické parametry:
- rozměry: rozpětí křídel 10,2 m, délka 10,2 m, výška 3,3 m
- maximální vzletová hmotnost 3765 kg
- objem palivových nádrží 544 kg
- pohonová jednotka Pratt & Whitney Canada PT6A-68 s výkonem 809 kW
- maximální rychlost 586 km/h
- maximální letová hladina 9 400 m
- dolet 1368 km
- stoupání 19,5 m/s
- maximálně povolené přetížení +7,0 / -3,5 G
- posádka 2